Opleidingsvergoeding wettelijk?

Info voor aanwerving, opleiding, enz ...
thales
Grote schrijver
werkzetel: FN (ANTWERPEN CAAL)
Ontvangen Leuks: 3 keer

Re: Opleidingsvergoeding wettelijk?

Berichtdoor thales » 12 aug 2013, 11:49

Praat er toch eens over met je mogelijk nieuwe werkgever... Als er iemand weet hoe het in mekaar zit zijn zij het wel want ze hebben daar ervaring mee. En zelfs als je de opleiding zou moeten terugbetalen dan is het bij mijn weten zo (toch in de enkele gevallen die ik gehoord heb) dat je nieuwe werkgever daarvoor tussenkomt, maar zorg dat het op papier staat. Zoals al ergens vermeld: privé ziet erg graag bestuurders met rijbewijs afkomen. Geen opleiding moeten betalen (eventuele boete is niks daarmee vergeleken), en geen kans dat de treinbestuurder niet zou slagen in die dure opleiding... Veel goedkoper dus dan iemand zonder rijbewijs aanwerven.

Vind het een beetje raar dat je overal deze vraag zit te posten terwijl het toch één van de dingen moest zijn die je bij je gesprek over een eventuele overstap toch zeker ter sprake had moeten komen...

Mattias
Super schijver
werkzetel: LK (KORTRIJK)
Lidnummer: 200
Ontvangen Leuks: 2 keer
Contacteer:

Berichtdoor Mattias » 12 aug 2013, 13:03

Bij Crossrail zit nu iemand die zijn opleiding bij de NMBS heeft gevolgd.
Die is tijdens zijn opleiding bij de NMBS al gaan onderhandelen bij Crossrail en vanaf dat hij zijn brevet had (op kosten van de belastingbetaler!!!), is hij het afgetrapt en heeft Crossrail in hun handen gewreven...
Misschien kun je hem vragen hoe het verlopen is...
Afbeelding
Geen door mij geposte uitspraken mogen openbaar gemaakt worden. Ieder is zelf verantwoordelijk voor de interpretatie en niemand is verplicht dezelfde mening te delen.

thales
Grote schrijver
werkzetel: FN (ANTWERPEN CAAL)
Ontvangen Leuks: 3 keer

Berichtdoor thales » 12 aug 2013, 14:28

Yep, die zat in mijn klas :-) Werkelijk een week nadat onze klas alleen begon te rijden heeft die zijn ontslag gegeven om naar Crossrail over te stappen. Hij kreeg er nog een mooie premie bovenop naar verluid. Hoe het met die boete exact is afgelopen weet ik niet, hij moest die alleszins niet zelf betalen, daar kwam Crossrail wel voor tussen. Heeft nog geprobeerd enkele anderen van de klas mee te krijgen en is er nog bijna in gelukt ook, maar 't is toch niet zo ver gekomen.

Zodus, waar je ook voor kiest, ken je marktwaarde. Overstappen naar een andere operator is een groot geschenk voor hen. Als je dan niets afspreekt over die eventuele opleidingsvergoeding ben je niet goed bezig...

bestuurder
Kleine schrijver
werkzetel: FBMZ (BRU. MIDI/ZUID)

Berichtdoor bestuurder » 12 aug 2013, 14:48

We spreken er wel over, maar we vinden nergens terug om welk bedrag het gaat.

Blokker_1999
1ste schrijver
werkzetel: FM (MECHELEN)
Lidnummer: 1093
Ontvangen Leuks: 1 keer

Berichtdoor Blokker_1999 » 12 aug 2013, 16:19

omdat het bedrag afhangt van hoe lang je je brevet al hebt. In principe zou de private vervoerder hier een beter idee over moeten hebben en anders kan je het nog altijd eens navragen op je eigen HR dienst.
No keyboard detected. Press F1 to continue.

Bibke
Super schijver
Lidnummer: 606
Gegeven Leuks: 13 keer
Ontvangen Leuks: 5 keer

Berichtdoor Bibke » 12 aug 2013, 22:25

Crossrail heeft voor die persoon de opleiding aan de NMBS volledig betaald. Het heeft de belastingsbetaler niets gekost.
Omgekeerd gebeurt ook, hoor.

Per ongeluk ben ik van deze toestanden op de hoogte.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be

AfbeeldingAfbeelding

Loco189
1ste schrijver
Gegeven Leuks: 39 keer
Ontvangen Leuks: 9 keer

Berichtdoor Loco189 » 04 feb 2020, 21:01

Nu er ook zestigplussers aangeworven zijn om te starten aan de opleiding om TB , heeft werkgever advocaten v wie weg wil als TB munitie gegeven om in te zetten bij Arbeidsrechtbank want hierbij wordt gelijkheidsbeginsel met voeten getreden :

-iemand die op een jongere leeftijd dan die zestigplussers aan opleiding TB begint en slaagt als TB moet na die opleiding 10j de job TB blijven doen (rentabiliteitsperiode) om de opleidingskosten terug te betalen - de zestigplussers die dezelfde opleiding tot TB volgden moeten die 10j niet volbrengen en kunnen op hun wettelijke pensioenleeftijd er al mee stoppen zonder boete te moeten betalen ...

Dus waarom zou de ene 10j na opleiding moeten blijven terwijl andere die identiek dezelfde opleiding kreeg er al op 1 , 2 , 3 , 4 ,5 ofs 6jaar reeds kan mee stoppen zonder schadevergoeding te moeten betalen ?

't is niet dat de zestigplussers 2 , 3 , 4 of 5 keer meer diensten doen dan hun jongere collega TB en dus meer inkomsten opleveren die toelaten de opleidingskosten versneld af te schrijven tov TB die op jongere leeftijd gestart zijn
Afbeelding

Terug naar “Infoforum voor treinbestuurders”